Secretele creierului: cum se șterg amintirile

Cercetătorii de la Laboratorul European de Biologie Moleculară și Universitatea Pablo de Olavide din Sevilla au efectuat un studiu care dezvăluie un proces legat de uitare. Acest studiu a fost publicat în revista Nature Communications.

«Pentru prima dată, am identificat un traseu legat de procesul de uitare în creier, care este asociat cu ștergerea activă a amintirilor», spune Cornelius Gross, conducătorul studiului de la Laboratorul European de Biologie Moleculară. Se pare că, pe măsură ce învățăm ceva, creierul nostru uită, în paralel, informațiile mai vechi.

La nivelul cel mai simplu, învățarea implică crearea de asocieri și memorarea lor. Lucrând cu șoareci, Gross și colegii săi au studiat hipocampul, o parte a creierului care este cunoscută de mult timp pentru rolul său în formarea amintirilor. Informația ajunge în hipocamp prin trei căi principale, iar când amintirile sunt consolidate, conexiunile între neuroni de-a lungul căii principale devin mai puternice.

Când cercetătorii au blocat calea principală, au descoperit că șoarecii nu au mai putut învăța un reflex condiționat — nu au putut asocia sunetul cu evenimentul ulterior și nu au putut anticipa acest eveniment. Cu toate acestea, dacă șoarecii au învățat reflexul înainte de a bloca calea principală, au avut în continuare acces la amintire, ceea ce sugerează că accesul la amintirile deja formate se face printr-o altă cale.

Cu toate acestea, blocarea căii principale a dus la consecințe interesante: conexiunile de-a lungul acestei căi au început să slăbească, ceea ce înseamnă că amintirile au început să se șteargă.

«O astfel de manipulare simplă nu ar fi trebuit să ducă la un astfel de rezultat», spune Agnes Gruart de la Universitatea Pablo de Olavide. «Când am început să efectuăm mai multe cercetări, am descoperit că conexiunile între neuroni se slăbesc din cauza activității dintr-o altă cale». De asemenea, este interesant faptul că acest proces de uitare se produce doar atunci când are loc în paralel învățarea. Atunci când cercetătorii au blocat calea principală către hipocamp în alt context, nu au observat nicio slăbire a conexiunilor. «Una dintre explicațiile pentru acest proces este că creierul are un spațiu limitat pentru stocarea amintirilor și a informațiilor învățate, așa că atunci când învățăm ceva nou, trebuie să uităm ceva vechi pentru a face loc», spune Gross.

Deși studiul a fost realizat pe șoareci, cercetătorii de la Laboratorul European de Biologie Moleculară au demonstrat că pot crea un medicament care să activeze mecanismul de «uitare» din creier. Acestă abordare poate fi interesantă în cazul în care dorim să ajutăm oamenii să uite amintiri traumatice.