În Franța au fost descoperite numeroase fosile vechi de aproape jumătate de miliard de ani

©Christian McCall

În regiunea Montagne Noire, paleontologii au descoperit unul dintre cele mai impresionante și mai variate depozite de fosile care datează din Ordovicianul inferior, de aproximativ 470 de milioane de ani.

Denumit Cabrières Biota, situl conține peste 400 de fosile, inclusiv țesuturi moi, cum ar fi sistemul digestiv și cuticula, într-o stare de conservare uimitoare.

Studiul realizat de oamenii de știință de la Universitatea din Lausanne (UNIL), în colaborare cu CNRS și alte grupuri internaționale, a scos la iveală o biodiversitate ridicată în acest sit. Sunt prezente artropode, libelule, alge și bureți, ceea ce indică faptul că situl a fost un refugiu pentru speciile care fugeau de temperaturile ridicate care caracterizau regiunile ecuatoriale la acea vreme.

Farid Saleh, un cercetător de la Universitatea din Lausanne, remarcă faptul că, în timpul unei perioade de încălzire globală intensă, animalele au migrat de fapt la latitudini mai mari, unde persistau condiții de temperatură mai acceptabile. Această descoperire oferă o oportunitate unică de a înțelege mai bine modul în care schimbările climatice ar putea afecta viața animalelor în viitor.

Eric Montseret și Sylvie Montseret-Goujon, paleontologii entuziaști care au descoperit situl, subliniază importanța acestuia și potențialul uriaș pentru cercetări ulterioare. Aceștia își exprimă speranța de a utiliza metode și tehnologii inovatoare pentru a studia fosilele și pentru a le dezvălui relațiile filogenetice.

Această descoperire va fi începutul unui program de cercetare pe termen lung care va implica săpături pe scară largă și o analiză aprofundată a fosilelor. Ea va extinde cunoștințele noastre despre lumea antică și despre locuitorii ei și va contribui la elucidarea evoluției vieții pe Pământ.