Bacteriile pot păstra „amintiri” și le transmit urmașilor

Un organism monocelular care nu are creier sau sistem nervos, poate forma amintiri și le poate transmite generațiilor viitoare, potrivit unui nou studiu.

Bacteria omniprezentă Escherichia coli este una dintre cele mai bine studiate forme de viață de pe Pământ, și totuși oamenii de știință încă descoperă modalități neașteptate de supraviețuire și răspândire ale acesteia.

Cercetătorii de la Universitatea din Texas și Universitatea Delaware au descoperit un sistem potențial de memorie care permite bacilului coli să-și «amintească» trecutul său timp de câteva ore. Echipa afirmă că un astfel de tip de «memorie bacteriană» nu a fost descoperit anterior.

Este evident că memoria despre care vorbesc oamenii de știință în acest caz nu este la fel cu memoria conștientă umană. În schimb, fenomenul memoriei bacteriene descrie cum informațiile din experiența anterioară influențează luarea deciziilor curente ale bacteriei.

«Spre deosebire de oameni, bacteriile nu au creier, dar pot colecta informații din mediul lor, iar dacă se confruntă frecvent cu acest mediu, ele pot stoca aceste informații și le pot accesa rapid mai târziu în beneficiul lor», spune Sukanya Bhattacharya, autor principal al studiului. Concluziile cercetătorilor se bazează pe datele obținute în urma a peste 10.000 de analize ale «roirii» bacteriilor. În aceste experimente, s-a verificat dacă celulele E. coli de pe o singură placă pot să se unească într-o masă migratoare, mișcându-se cu același motor. Un astfel de comportament indică, de obicei, că celulele se unesc pentru a căuta eficient un mediu potrivit.